Plakater i form af fototapet

14 January 2019
Anders Lundtang Hansen

editorial

Ved du, hvad fototapet er?

Det ligger faktisk sådan set i navnet: Du har her at gøre med tapet, hvor der et foto på, ofte er det ét sammenhængende motiv, som kunne være et landskab eller grafitti, der forandrer sig, som blikket vandrer fra side til side over motivet.

Du kender jo sikkert væg-til-væg-tæpper, der som bekendt dækker gulvet fra den ene side af væggen til den anden, men tæppet bærer ofte en anden opgave end tapet, da tæppet skal dække gulvet, være behageligt at gå på, passe ind i indretningen og være nemt at støvsuge.

Men ofte er motivet ikke så vigtigt på denne slags gulvtæpper, da det også bare ville forvikle ens sanseopfattelse af et rums dimensioner, hvis der var et motiv på gulvet, og det ville være svært at skabe samme dybefornemmelse og syns-retning, som man kan med fototapet på væggen.

Mange hjem, kontorer og kantiner har ofte bare kedelige, anonyme vægge, eller der er maksimalt farvet lidt intetsigende maling på væggen og/eller suppleret med et fåtal af billeder, som man alligevel først kan se ordentligt, når man kommer tæt på.

Skulle der forefindes et stort motiv på væggen, bliver illusionen om helhedsoplevelsen alligevel ødelagt af, at det slutter i enten toppen, bunden eller siderne og går over i den kedelige væg igen.

Et fototapet kan netop dække hele væggen. Ofte anbefales det ligefrem, at man køber fototapetet lidt større i dimensionerne, end det tiltænkte dækkede areal er, så man er sikker på, at få indrammet hele væggen.

Man kan også tit og ofte vælge ens eget motiv til at blive produceret på et fototapet, hvis man ønsker den slags. Ellers er det bare med at vælge et i forvejen eksisterende fra en database.

Forestil dig for eksempel et scenarie, hvor medarbejderne kan finde ro i kantinens omgivelser, fordi væggene eller bare en enkelt væg er dækket med et helt andet motiv, der står i kontrast med resten af bygningen og indgyder til inspiration og ro.

More articles