Man skal også have lidt kundetække og forretningssans som freelance tekstforfatter

16 April 2021
Anders Lundtang Hansen

editorial

Mange gange er man jo heldig at være tilknyttet et tekstbureau såsom https://wordpens.com/tekstforfattere/ eller bare have en fast stillingsansættelse som tekstforfatter, hvor der er nogle, der sørger for alt det med marketing, skaffe kunder og aflønninger med videre.

Men hvis man arbejder freelance, så er man nødt til at stå for det meste selv, selvom der er kommet mange hjælpemidler specielt online, der kan nedsætte arbejdstiden på det administrative, og ellers kan man udlicitere nogle af de mange opgaver med det praktiske til andre, som kan klare det bedre og hurtigere end en selv.

Det er gode penge givet ud.

Man behøver som sådan ikke lederevner andet end at være en god leder for sig selv og have selvdisciplin, men når man arbejder på egen hånd, så skal man også være en god sælger og kunne snakke med kunderne.

Den slags kan man lære sig til via erfaring, men man kan også læse sig til det og tage kurser i den slags.

Freelance tekstforfatteren bliver god til at sælge og tale med kunderne

For det første kan der være nogle “irriterende” kunder, der ikke svarer præcist, er længe om at svare, eller de er dårlige til at betale.

Her skal man altid lade kunden have ret og lade tvivlen komme dem til gode, indtil der vitterligt ikke er andet at gøre.

En god kundekontakt og derved en god oplevelse er med til at gøre, at denne kunde husker en og formentlig kommer tilbage igen for at få lavet mere arbejde hos dig.

Man skal også være en god sælger, og det handler ikke (nødvendigvis) om, at man er den bedste til matematik.

Men man skal regne ud, hvad ens udgifter er, hvordan man udfører arbejder og laver tilbud, som i længden ender med at give en overskud.

Ellers kan man jo ikke leve af at være freelance tekstforfatter.

More articles